Dåliga nyheter för goda människor
#9  •  7 okt 2023

Dåliga nyheter för goda människor

Det här är del 2 av 2 i minitemat om att döma. Många tycker att det är självklart att man inte ska döma. Men varför? Vad är det som diskvalificerar människor från att döma varandra? Vi diskuterar detta i det här avsnittet och pratar också om oskrivna regler när det gäller kramar killar emellan.

Det här avsnittet kan vara dåliga nyheter för goda människor och goda nyheter för dåliga människor.

Avsnittet i textform
Denna transcript är auto-genererad och kan innehålla fel.

0:03
Lika lite som en brottsling inte söker upp polisen så söker inte vi upp Gud utan det är Gud som har sökt upp oss. Inte för att bestraffa oss utan han söker upp oss för att säga Gör du, ditt straff är betalt, du behöver inte vara på flykt längre.

F1 S1 0:32
Hej och välkommen till ett roligt ställe. Det är Irena som pratar här.

0:36
och hemma.

0:38
Glömde bort mitt namn. Herman är också och. Kram på er allihopa!

Jag får väl säga hej. Kramar. Krama folk.

0:48
Visst är det härligt.

0:50
Att hela den här grejen blir bara att jag kan se mitt namn.

0:54
Kram. I introduktionen är.

0:58
Det helt fel

kan man säga. Eller jo, men jag märkte nu att nu börjar folk kramas. Kändisar. Det har börjat öppna upp lite grann. Vi har haft en pandemi nu under några år. Det var länge, känns som nu. Men men. Man dör med katter börjar förändras. Så var det inte med kraniet, men så var det inte. Direkt efter pandemin. Jag minns under pandemin. Det var ju det vi absolut inte har planerat för. Då får man svära. Du har pesten, Jag kan inte röra vid dig ungefär. Det var till och med så där typ att om du skickade ordet kram i ett sms till du skrev något en bamsekram på slutet så fick du tillbaka en armbåge för att markera. Vi kramas inte eller fisa.

1:44
Vi håller oss.

1:45
Till.

1:45
Ja, det är sant faktiskt. Det är lite sjukt. Det ska vi inte prata om livet efter pandemin. Men det är väldigt intressant att se hur vi går tillbaka till det som var innan och så snabbt. För nu är vi packade som sillar när vi står i kön vid det liksom i matbutikerna alltså. Då vet man hur man känner, hur folk flåsar i nacken. Det var ju det vi ville ta avstånd ifrån och jag tycker det är lite sorg att vi inte har lite mer avstånd i dag alltså. För det var det ja, alltså inte Det här med kramar och det med lite avstånd hade varit najs. Det är inte kul

hur många känner. Nej, det var inte fläkten. Det var det.

2:25
Att man inte kunde känna när man precis som jag och jag. Men jag kan fortfarande då märka att det är lite tveksamt när man möter någon. Ska vi kramas lite här och var står du fast? Och ja, det är nästan som olika politiska partier du bara ställer upp på vad det står. Har vi något gemensamt? Kan vi köra tillsammans, kramen eller det lite trevande fram. Vi har också märkt också att att typ efter pandemin så är det som att folk har glömt bort hur man kramas. För mig är det väldigt viktigt hur hur en kram går till åtminstone och ni ska bara prata utifrån till perspektiv och hur. Hur man liksom kramar. Och det här är ju att öppna munnen när man kramar så är det så att man liksom det ska vara man. Man öppnar upp sin famn så klart och så har man vänster arm ner och höger arm.

3:19
Upplyst.

3:20
Om båda om om den andra personen har gjort fel, att den andra gör tvärtom. Då blir den här krocken liksom att man man krockar med varandras armar utan vänster arm, med höger arm upp och så omfamnar man varandra och sen så är det två dunkar så dunk dunk släpp.

3:38
Men det är att det stör mig.

3:41
Jag har bara två dunkar och så släpper det. Och det är som man märker nu det här. Och det kanske är för att folk så längt har längtat så mycket efter när det är dunk dunk och så håller de kvar det någon person som man kramar och sen håller de kvar och man bara försöker dra isär sin kropp från den andra handen och indikera och så använder man den här dunkar så man tror att alla ska känna till dunk dunk dunk dunk dunk dunk dunk släpp och så släpper de inte och så står man där i 30 sekunder. Och det värsta är vad det

är. Det värsta är när det är vänster arm ner och höger arm ner när den personen kommer på det sättet, dvs de kommer med båda ifråga. De kommer med båda armarna ner och du tvingas komma med båda armarna upp och så står man och så infinner man sig att stå vid och dansa tryckare två stycken.

4:35
Vilket är en fråga. Den vänstra armen som ska ner. Vad gör man med den? Är det där man tar liksom handtag med varandra?

4:43
Nej, det finns ju det. Man har liksom en arm. Man är.

4:48
Klapp klapp och en.

4:51
Vänsterhand. Man pratar om Riktiga rena kramar. Har du kommer ihåg de här ryggsäckarna som hade du bara en sån axelremsväska? Precis så gick det. Så är och så blir dina armar om den andra. Det omfamnar dem lite diagonalt.

5:05
Som en väska som man.

5:07
En annan. Den är liksom som.

5:09
Är på snedden på.

5:10
Snedden.

5:11
Men ingen som har den hängande.

5:12
Men viktiga saker i den.

5:14
Ja, det är faktiskt väldigt roligt, för det är verkligen väldigt sant. Alltså det här med dunk dunk. För de har alltid tänkt på det just därför. Det har jag också sagt som tjej. Ibland när det blir väldigt grabbigt, för jag hänger väldigt mycket med grabbar så där och det blir ju nästan så att man man får den dunk dunk och det blir så himla obekvämt. Och jag är en av er. Eller? Och så ser man att killarna tycker är obekvämt att göra den. Det känns inte naturligt liksom.

5:41
Lite för att man är liten och är som en jättestor bamse. Och det.

5:48
Var roligt. Men vi är inne i det här temat som var lite kortare där vi har pratat liksom om att döma andra och idag så ska vi prata lite.

5:57
Om dem och döma det. Jag dömer alla andra jag Som.

6:01
Sagt, exakt så är det. Men när vi ska prata om dåliga nyheter för goda människor, jag ser det igen så man får tänka lite dåliga nyheter för goda människor.

6:14
Handlar det om är lite lurigt.

6:16
Lite lurigt är det, men vi återkommer kring det. Men förra gången så pratade vi mycket om just det här med mig. Går det ens att påpeka någons fel utan att liksom döma? Vi pratade om hur man ser på Bibeln. Är det liksom Guds felfria ord eller är det liksom lite så här självplock? Hur liksom tänker jag kring det här? Och så pratade vi lite om hur Jesus själv adresserade. Hur var han? Han kom in med både nåd och sanning och hur gjorde han det? Praktiskt så tittar vi på en händelse med kvinnan som hade gjort äktenskapsbrott, att hon hade sex med en annan man som inte var hennes. Och så fick man se hur Jesus liksom faktiskt där och då både var full av nåd och sanning. Så vi fick ta lärdomar kring det.

6:59
Och att han visade att han älskade sanslöst. Och han sa sanningen att det är båda de här delarna och att vara döma betyder att döma betyder att fälla en dom för att det får konsekvenser. Inte bara att man säger vad man tycker utan att det faktiskt får konsekvenser. Att man exkluderar människan eller att den får ett straff eller att den får skämmas eller någonting något åt det hållet. Och i det här avsnittet av Etiken då, som är dåliga nyheter för goda människor, så handlar det egentligen om vad är anledningen till varför jag inte kan döma just Jag vill veta varför. Jag vill inte vara det här barnet och så har en förälder som säger det får inte göra det och så fråga varför så säger hon bara därför jag vill veta. Varför är det inte? Men det är inte vi. Inte kan jag inte. Jag ens kvalificerad och göra det.

7:57
Men frågan är om vi ska svara på den här. Men varför kan inte jag liksom döma någon annan?

8:03
Precis. Jättebra fråga och det är en fråga som man får ställa sig själv egentligen är att att det inte var får man döma eller får man inte döma?

Och för att svara på det så måste man själv ställa sig frågan

varför vi ibland tror att vi är över huvud taget är kapabla att döma. Så det är där jag skulle vilja

börja. För att för att jag tror att vi ibland tror att vi är bättre än andra. Och låt mig vara tydlig. Nu när vi pratar om döma så handlar det inte om att man inte får säga vad som är rätt och fel. Lite. Vi tog den här bilden med svensk lag i alla. Det finns en svensk lag där alla kan och bör. Folk som påpekar vad som är rätt och fel när vi ser att brott begås. Men vi har ett rättssystem också och jag har inte rätt att döma och fälla en dom över en annan människa. Säga Nu ska du få ett år i fängelse, ett år i fängelse. Men då har vi en domstol som fäller den domen just där. Men varför tror vi att vi kan vara dom som fäller den här domen? Och jag tror att det handlar om väldigt mycket om att vi tror att vi är bättre än andra, att vi står bättre till än andra. För om jag var, om jag förstod att jag inte stod lika bett, om jag inte förstod att jag stod bättre till än andra så hade hade jag per automatik förstått. Därför kan jag inte fälla dom över den här personen exakt.

9:33
Men jag tror det ligger någonting i det du säger, att det ligger nånting djupare i vår liksom. Bild av vem jag är och även mitt tillstånd som människa gentemot Gud till exempel och gentemot andra människor också därför att vi ligger bättre till än andra. Är jag lite så där influerat av det mindset som vi har i vårt land. Vi har kommit fram till att vi i princip inte behöver Gud, för jag är rätt så bra i mig själv. Mitt liv är välordnat. Jag har inte sådana stora felaktiga synder kan man ju tycka. Och jag är ganska okay och ganska god i mig själv liksom, så att jag ligger ganska bra till. Det är lite så och många tänker faktiskt om sig själva och så linda in det. Och så ser vi när man är inte perfekt. Men ändå är jag god och ändå är jag bra.

10:16
Bättre och.

10:16
Bättre. Precis. Och det här tror jag liksom om man går till roten och man identifierar det här sättet att tänka och resonera och tycka. Det är här de här dåliga nyheterna för goda inom citationstecken faktiskt kommer in. För sanningen är den precis som du var inne på innan, men att du och jag är inte bättre än andra och ingen är bättre än någon annan. Även om du är liksom barnen i kyrkan eller om du har gjort allt rätt i livet och gett alla dina framgångsrika pengar till välgörenhet och inte ens är troende. Oavsett vart du är någonstans så säger Paulus i Romarbrevet i Nya Testamentet kapitel tre om vårt tillstånd och jag tycker vi ska läsa det för att det visar liksom på hur vi alla människor är.

11:01
Sedan ser det bättre någon.

11:02
Fixa det, ingen att ingen är bättre, någon annan som säger vad är det vi har nu kommit fram till? Är vi bättre än andra? Nej, inte alls. För vi har redan visat att alla människor utan undantag skrev under det i din Bibel. Utan undantag är syndare, vare sig de är judar eller greker. Det står skrivet Det finns ingen rättfärdig, inte en enda, ingen som förstår något och ingen som söker Gud. Och så säger han Alla har vänt sig bort, alla är lika korrumperade. Det finns ingen som gör det goda, inte en enda tycker det.

11:43
Och man bör bara stanna upp och säga oj, vilket vilken beskrivning. Ja, av en människa.

11:50
Och vilken sanning.

11:51
Och sanning. Men det är dystert och det är lite, lite lite mörkt över det att det finns ingen rättfärdig, så dålig att ingen förstår något och därför är det verkligen så att ingen förstår någonting. Men jag tror det handlar om att vi vi tror att vi förstår så mycket. Men Bibeln säger att våran kunskap är som dårskap inför Gud, att vi tror att vi känner till så mycket vi kan, så mycket. När vi dömer en annan människa så tror vi att vi kan den människans situation. Bakgrundsinformation Vi tror att vi har liksom det rätta berättarperspektivet. Vi, vi vet, vi kan alla de här sakerna sen, säger han också här Ingen söker Gud. Det är också så här den jag trodde att jag sökte Gud ingen söker Gud, utan tvärtom. Det är Gud som har sökt upp oss och tagit oss till sig. X Det var Gud som fann mig. Jag fann inte Gud. Det var någon som hade det i en predikan, nån som sa så här att lika lite som en brottsling inte söker upp polisen så söker inte vi upp Gud utan det är Gud som har sökt upp oss. Men Gud är inte bara en polis utan en kärleksfull far som har offrat sig så för våran skull och betalat synden. Han söker upp oss, inte för att bestraffa oss utan han söker upp oss för att säga Gör du, ditt straff är betalt, du behöver inte vara på flykt längre.

13:12
Exakt. Och så fortsätter det här. Vers 19. Då står det så här att det som lagen säger är riktat till dem som är under lagen för att varje mun ska tystas och hela världen ställas till svars inför Gud. Och än en gång så finns det liksom en lag som Gud har satt en standard. Inte min standard, inte din standard, inte vad vi gemensamt har kommit överens om utan Gud har satt en standard och lagen säger detta att ingen rättfärdig finns, inte en enda och det blir liksom en väldig jobbig diagnos från den som har skapat oss. Men så fortsätter och så blir det värre än en gång. I vers 20 så står det här Ingen kan ju någonsin bli rättfärdig inför Gud. Så även om jag försöker nu och jag vet nu är det illa. Men jag ska minsann visa här. Nej, ingen kan bli rättfärdig inför Gud genom laggärningar. Nej, lagen kan bara ge insikt om synd.

14:04
Och det som gör att det här är en väldigt jobbig diagnos. Och det där med ordet diagnos är ett väldigt bra ord. För det var precis det vi pratade om. När du berättar om ditt läkarbesök, att du fick en diagnos sa du du har en cancer fläck och som tack och lov så var den godartad och inte elakartad så det gick liksom att skära bort den och så fick det lacka om och bli bra. Men det ställdes ändå en diagnos och det har det faktiskt varit hos flera läkare tidigare och ingen av dem hade satt rätt diagnos.

14:34
Exakt.

14:34
Hur det hade gått. Men det här under lång tid och det hade bara växt och växt och blivit värre och det hade kunnat komma till en punkt kanske. Jag kan inte så mycket om det där där. Det hade inte gått att hjälpa. Jag? Jag vet inte. Men men. Men. Så diagnosen har. Men den här diagnosen är som sagt det är ingen rolig diagnos och den säger egentligen det. Läs det här. Sist var att vi befinner oss i ett syndigt tillstånd och vi kan inte göra någonting åt det.

15:01
Jag vet inte vad det är så vi bara pausar lite och pratar lite kring vad var gör det här med mig när jag har det här på något sätt? Så jag vet inte vad det gör med dig, men med det gör mig i alla fall väldigt

använd. Man blir väldigt ödmjuk som person som man blir. Eller det gör med ödmjukhet att jag blivit mycket som person. Men det gör mig ödmjuk för jag inser plötsligt varför jag inte kan fälla en dom hos någon annan. För att jag förstår mitt tillstånd. Alltså jag blir sa gode Gud, tack för din nåd, Tack för din kärlek och jag kan inte fatta att jag gjort allt det här för mig, för ingenting i mig själv räcker till egentligen och det gäller oss alla. Och jag trodde just det här när vi tror att vi är så mycket bättre än andra. Det är lite som jag var inne på i förra avsnittet där du fick stoppa mig lite när jag pratade om att det är då. Vi blir faktiskt stolta och högmodiga och dömande för att jag ser inte mitt eget tillstånd. Jag ser verkligen inte innerst inne hur det verkligen är med mig på insidan. Nästan så att jag blundar för mina egna misstag och så bör jag lägga all min energi på andra människor i stället. Och det är det som är oftast vårt problem. Men man ska vara lite så här i de kyrkliga kyrkans bubbla liksom. Att vi delar inte bara vårt eget utan vi är så intresserad av allt och alla andra. Vad alla andra gör liksom. Och så börjar man ha olika måttstock mot varandra med. Den är så här och den borde göra mer av det och den har för lite av det här och det är för lite överlåtelse här och det är för mycket av det här och det är diffust i hur den pratar där och den är det värt alla dessa saker?

16:40
Exakt. Men så står det just här att är vi bättre än andra? Nej, inte alls. Bibeln säger det klart och tydligt Vi är inte bättre än andra och därför så blir jag okvalificerad till att kunna fälla en dom. Jag är inte domaren så jag kan inte fälla den här domaren och det här. Det blir väldigt dåliga nyheter för den som trodde att den var god.

17:07
Precis, och jag vill bara flika in här. Här behöver vi ha två tankar samtidigt så du kan fortfarande veta vad som är rätt och sant. Men du kan inte fälla domen. Men du kan fortfarande veta och hålla fast vid vad som är rätt.

17:20
Och som i kärlek till och med talar till andra. Men du kan inte fälla domen och kriterierna för när du ska tala om det pratar vi om i förra avsnittet. Så missa, gå in i det borde vi ha sagt från början. Gå in och lyssna på på det avsnittet först. Att det handlar om att den du älskar, den personen du ska älska. Sanslöst. Och sen kan du säga sanningen. Och det finns en berättelse i bibeln som jag tycker är så himla bra och det är just för att den lyfter fram just den här biten med det här med ödmjukhet och vad ödmjukheten gör mot oss och tänkte att vi kunde läsa den tillsammans och sen så kan vi bara ta lärdomar av den då som så här i Lukasevangeliet kapitel 18 och vars nio är. Och bibeltexterna kommer vi lägga i noterna i anteckningarna i det här avsnittet. Då står det så här till några som litade på sin egen rättfärdighet, alltså på några som tyckte att de var bättre än alla andra, som litade på sin egen förträfflighet och som såg ner på andra människor, berättade Jesus denna liknelse som är väldigt relevant i det här fallet. Två män gick till templet för att be. En av dem var farisé. Den andra tullindrivare. En farisé, är de här perfekta fina människorna, en tullindrivare, någon man såg ner på som tog för mycket skatt och så vidare än en syndare, helt enkelt. Farisén stod för sig själv och bad Tack Gud för att jag inte är som andra. De som stjäl, gör orätt och är otrogna i sitt äktenskap eller som tullindrivare där borta. Jag fastar två gånger i veckan och jag ger 1/10 av allt jag tjänar. Men tullindrivare stod en bit bort och vågade inte ens lyfta blicken mot himlen utan slog händerna mot bröstet och ropade Gud, var nådig mot mig, syndare, Jag säger er att han var det, inte Den andra som gick hem rättfärdig för den som upphöjer sig själv ska förödmjukas, men den som ödmjukar sig ska upphöjas. Verkligen en fantastisk berättelse om de två personer som går upp till templet för att för att be och den andra är så stolt och han tycker att han är så himla bra. Han är bättre än alla andra, han till och med inkluderande i sin bön. Tack att jag inte är så

dålig som den där människan därborta. Och så står den andra en bit bort och slår sig själv på bröstet. Han slår sig själv på bröstet på Mellanöstern vis, Det vill säga han är förtvivlad över sitt liv. Han blir inte som farsan liksom. Han är stolt och stark, utan han är förtvivlad över sitt tillstånd. Han känner sig dålig över det han har gjort och så ropar han Gud, var nådig mot mig, syndare! Och då säger Jesus att det var han som gick därifrån ren, fri och rättfärdig men inte den andra. Och att när vi ödmjukar oss, det är först då vi kan ta emot förlåtelse, är det först då vi kan närma oss Gud för att vi ber om syndernas förlåtelse. Och när vi tvärtom upphäver oss själva, då blir det precis som som som vi blir förblindade av vår egen förträfflighet och eller det vi tror är våran egen förträfflighet.

20:38
Man skulle liksom kunna summera det hela så kan man säga så här att den som tror att han är god i sig själv så är det kristna budskapet i evangeliet väldigt dåliga nyheter. Men för den människan som ödmjukar sig och ser på sig själv med sanningens ögon och erkänner att han är en syndare, så är det kristna budskapet i evangeliet väldigt goda nyheter. Det är ingenting man blir arg över, det är ingenting man blir sur över, det är ingenting. Man blir liksom provocerad över något som kan bli provocerat. Det är ditt eget ego och stolthet och jag pratar bara utifrån mig själv. Jag skulle känna så. Men om man vet i sin ödmjukhet att det här är ju sant, det är ju faktiskt så, då är det goda nyheter. För plötsligt så får man se vilken rikedom det var när Jesus kliver ner till vår värld och faktiskt visar sig för oss människor och försonar sig själv med oss, liksom genom hans död på korset. Det är helt otroligt.

21:34
Precis varför det heter dåliga nyheter för goda människor. De som tror att de är goda förbinder sig att det finns ingen god utom en och det är Jesus själv. Det är just den här. Men tillbaka till liknelsen med den här. Eller det här läkarbesöket. Alltså om du tror att du är god är lika med om du tror att du inte har någon sjukdom, då kommer du aldrig söka dig till en läkare. För faktum är att du trodde du visste inte vad det här var. Du trodde att det.

22:01
År gick jag utan att söka till en läkare.

22:03
För att du trodde att det var någonting som du testade. Smörja dig lite med lite lotion och lite andra medel och grejer, men det gick aldrig bort. Så om du tror att du är god, om du tror att du inte har brist, så kommer du inte söka dig till läkaren. Men när du inser att jag är sjuk, jag behöver kolla upp det här. Jag är en syndare. Jag har gjort fel, jag behöver ta mig till läkaren. Jag behöver ta mig till Gud för att kunna få en lösning och de goda nyheterna för att precis på samma sätt som det är dåliga nyheter för goda människor så finns det också goda nyheter för dåliga människor.

22:39
Exakt, de kan man ju läsa om. De är välskrivna i Nya Testamentet. I Romarbrevet kapitel tre och vers 21 till 25. Då står det så här Men nu trots det här tillståndet. Men nu har Gud visat en rättfärdighet som inte är beroende av lagen. Lagen och profeterna vittnar dock om den. Det är en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus och gäller alla som tror utan åtskillnad. Alla har ju syndat och gått miste om härligheten från Gud, och nu har de gjorts rättfärdiga fritt av nåd genom att han låtit Kristus Jesus köpa dem fria. Gud lät honom hans blod offras till försoning för dem som tror de har.

23:27
Du tog det till läkaren och så ger läkaren goda nyheter. Hör du, det här kan vi lösa. Jag kan plocka bort det här och det det står i vers 24. Nu har de gjorts rättfärdiga helt gratis och fritt av nåd genom att han låtit Kristus Jesus köpa dem fria. Guldet. Honom och hans blod offras till försoning för dem har sagt Jesus har dött för våra synder. Det finns en lösning. Det finns goda nyheter, men jag kan aldrig ta emot de här goda nyheterna. Det pratas om nåd och nåd. Är just det här en en fri gratis gåva som jag får från Gud som jag inte har förtjänat själv, utan jag får det trots att jag inte förtjänar det. Inte på grund av att jag förtjänar det.

24:13
Och för att kunna ta emot den gåvan behöver jag förstå mitt tillstånd. För så länge inte förstår mitt tillstånd så kommer jag aldrig kunna ta emot den fria gåvan.

24:22
Exakt så som Bibeln lägger upp det och beskriver det så är det lite grann att när vi kommer till himlen så är det som att det kommer finnas liksom två vägval jag får göra och det ena vägvalet är att jag tror på min egen förträfflighet. Jag tror att jag är bättre än alla andra. Jag tror att jag är en god människa. Jag tror att jag inte behöver Gud och då kommer jag bli bedömd utifrån det.

24:43
För egna prestationer i.

24:44
Livet. Dina egna meriter, dina egna prestationer kan med lätthet sätta sig ner tillsammans med dig. Och så gör han räkenskap. Vad hade gjort gott? Vad hade gjort ont? Och så gör han en bedömning utifrån det. Och Bibeln säger att det räcker med en enda synd, för då hade han gjort det skyldig hela registret så att svaret där vet vi redan. Det kommer inte gå så bra med det vägvalet. Det andra vägvalet är just det här som vi pratar om. Att ödmjuka sig, säga till Gud du, ja, jag vet att jag har inte lyckats, men tack Jesus för att du dog på korset för mina synder. Tack för att du betalat priset för mina synder och då kan vi komma till Gud rakryggade och säga Jag är fri och förlåten. Jag kan komma in och ta del av den här och veta att jag är rättfärdig inför Gud och det är det som är anledningen till varför vi inte kan döma andra människor. För att jag är inte kvalificerad att göra det. Det finns en domstol som har som uppgift till dig och göra detta.

25:48
Verkligen och jag tänker också så här Om du lyssnar här och du kanske inte är helt övertygad om den kristna tron och sånt, så tänk, men du vet, om du väljer alternativ nummer ett där du litar på dina egna prestationer så har du allt att förlora egentligen. Men om du väljer alternativ två där du i ödmjukhet egentligen bara inser jo, men det är ju sant, jag är ju här så har du allt att vinna på för att här under jordelivet så blir du en människa som är ödmjuk. Du blir en människa som inte följer dom på andra. Du blir människa som förstår andras processer, du blir människa där, där liksom. Men du har en bättre självinsikt och sen så får du ta emot det dessutom, liksom relationen med Gud. Men man har allt att vinna på genom att gå den vägen liksom. Så det är verkligen goda nyheter för alla dåliga människor och ja, jag tycker det är helt fantastiskt för att nånstans så blir det också det här att jag har gjort så många fel som jag vet liksom med Jesus har gjort allting rätt för mig och det är helt otroligt liksom. Och jag i mig själv var orättfärdig. Det betyder jag kan inte står rätt till med Gud. Det jag var helt orättfärdig i mig själv. Men Jesus har gjort mig rättfärdig, att jag står rätt tillsammans med Gud, att han, hans verk på korset har försonat mig tillsammans med Gud. Och jag har inte gjort ett smack för att kunna förtjäna det och få det utan Gud gör det för att han älskar mig så. Jag var Guds fiende med Jesus har gjort mig till sitt barn. Jag förtjänar egentligen Guds dom. Med Kristus tog min dom på sig. Jag var död på insidan. Men Jesus har gjort mig levande. Jag var på väg mot en evig död med Jesus. Kristus har gett mig ett evigt liv och jag platsade inte med Jesus. Kristus har skrivit mitt namn i livets bok och jag var så okvalificerad. Men Jesus har gjort mig kvalificerad att på grund av hans nåd. Så det är verkligen goda goda nyheter för oss som är dåliga människor.

27:51
Härligt och sätter vi punkt för det här superkorta men ändå jätteviktiga temat och jag hoppas jag fått ut någonting av det och fått se liksom. Men för att bena ut det lite är att det inte är bara så lätt som att säga du ska inte lämna oss utan någon förklaring om vi inte ska döma, varför ska vi inte göra det i alla fall? Och hur gör man om man nu vill liksom kunna säga vad som är rätt och fel och det rätt att tycka till om saker och ting och så vidare. Och som sagt, det här är bara del två, så lyssna på del ett om du inte redan gjort det. Och här framöver så kommer vi med fler poddavsnitt och delar. Som vi brukar säga till folk. Jag tror jag tror så här. Jag tror att väldigt många i vårt samhälle skulle bli väldigt, väldigt mycket bättre om folk hade de här perspektiven. Och jag tror det finns väldigt många människor som skulle behöva höra där. Så dela gärna på dina sociala medier eller bara ge skicka en länk till någon till det här avsnittet så du får lyssna på det och dyker upp frågor. Invändningar Skriv till oss vi tycker om och svara och.

29:00
Absolut.

29:02
Och höra vad som ligger på ditt hjärta.

29:04
Ja, det gör vi. Så glöm inte att du är så älskad av Gud mer än vad du fattar och förstår och känner. Ibland är det det. Och låt Gud fortsätta göra den här processen i ditt hjärta. Så ha det bra och ta hand om dig! Hej!

29:20
Är jag?

Alla avsnitt