Går det att påpeka någons fel utan att döma?
I det här avsnittet pratar vi om något som det råder vitt skilda åsikter om. Det handlar om att döma andra.
Är det ok att döma eller är det något man ska undvika? Om det INTE är ok, betyder det att det är helt upp till var och en att bedöma vad som är rätt och fel? För vi tycker ju trots allt att vissa saker är fel, t ex att mörda. Är det att döma, och är man då en dömande person om man tycker att det är fel att mörda?
Nånstans tycker väl alla nånting. Alla har en åsikt om vad som är rätt och fel. Så när är det rätt och när är det fel att tycka vad som är rätt och fel?
Som du ser är det mer komplicerat än vad man kan tro, och allt för ofta ges det väldigt förenklade svar. Det vill vi råda bot på i det här avsnittet.
Det här är del 1 av 2 i det här ämnet.
0:05
om jag hade sett en människa bli mördad på stan så skulle jag inte tänka vem är jag att säga om det där är rätt eller fel?
0:13
Exakt.
0:14
Utan det klart att man ska någonstans. Och tycker man någonting, man tycker att någonting är rätt och fel. När är det rätt? Och när är det fel att tycka vad som är rätt och fel?
0:32
Hej och välkommen till Retro Livsstil. Det är Irena som pratar.
0:36
Och hemma här också.
0:37
Och så roligt att du är med oss idag! Lyssna på det här avsnittet, Det kommer nog bli väldigt, väldigt bra och det känns lite kul faktiskt att vi börjar med något nytt nu.
0:46
Ja, det gör vi. Vi har haft det här kan man säga. Första avsnittet eller de första avsnitten vi haft hittills har bara varit en introduktion. Ja, det har bara varit. Det har varit sex stycken avsnitt plus ett intro avsnitt som bara handlat om att definera vilka man orden som finns i namnet på den här podden med ordet tro och ordet livsstil är exakt.
1:09
Men nu har man ju fått klarhet tror jag. Eller vi hoppas det i alla fall. Jag hoppas att det har varit liksom givande för dig som har lyssnat att du känner så. Men jag fick med mig någonting, inte bara en definition av ordet, utan det fick liksom Mari lite kött på benen så att.
1:23
Det var lite mer, ännu mer. Lite mer än en definition.
1:26
Ja, det var det faktiskt.
1:27
Man får gärna skriva, skicka in och skriva vad man tycker och om man tyckte att det var dåligt. Nej,
det kan vi inte göra som grej. För tyckte du att det här var dåligt.
1:40
Så används inte det. Det räcker med hur livet ter sig om man inte tycker om det. Lite dumt av
mig, men om du sitter där och trycker på det.
1:54
Om man bara.
1:55
Om du mår bättre som människa genom att skicka ditt meddelande till oss så kan vi bjuda på det. Gör det. Men men, helst inte då.
2:02
Skicka och skriv varning i början av meddelandet innan du gör det blir ett filter filtreringssystem. Men i dag så ska vi börja ett nytt mini tema kan man säga. Och det här temat känns väldigt relevant hela tiden. Vi skulle kunna prata om det egentligen när som helst på årets alla dagar. Skulle jag prata om det för 50 år sedan? Om 50 år så kommer det alltid vara relevant. Och det här med just det här begreppet om att döma.
2:31
Det går aldrig ur tiden.
2:32
Nej, nej. Och jag tycker att ett ämne också, där det finns väldigt mycket förvirring kring det och att det finns mycket så här korta svar och så vidare. Att en del tycker jag att man ska absolut inte döma, för Jesus har dem inte och några säger att man ska visst döma och så vidare och jag tycker att det är lite lite förvirring kring det. Och i dag så kommer vi prata om just det att går det att påpeka någons fel utan att döma den personen? För jag kan ibland. Ibland får jag höra det här. Liksom vem är jag att döma? Du får göra precis vad du vill och så vidare. Precis. Men samtidigt, om jag hade fått, om jag hade sett en människa bli mördad på stan så skulle jag inte tänka vem är jag att säga om det där är rätt eller fel?
3:19
Exakt.
3:19
Utan det klart att man ska någonstans. Och tycker man någonting, man tycker att någonting är rätt och fel. När är det rätt? Och när är det fel att tycka vad som är rätt och fel?
3:27
Jag tycker det är så liksom. Det är ett ämne som aldrig går ur tiden, på gott och ont på något sätt. För att man kanske inte riktigt har hittat den här balansen mellan vad. Liksom. Jag vet att det här är rätt. Det här är vad Bibeln säger. Men hur kan jag yttra min åsikt utan att det ska upplevas som kränkande eller dömande? Men å andra sidan så är det ju dömande om man liksom går emot någon annans lite intressanta tankar. Jag bara lyfter på locket så att säga.
3:54
Det visar också hur man nu vinner på det, hur man definierar döma. Och det finns ju en bra väldigt bra definition på det. Men i det här avsnittet så tänkte jag att vi skulle göra något lite annorlunda och det är att vi bara ska gå in rakt in i avsnittet för att vi har pratat alldeles för länge tidigare avsnitt. Men vi sa att från början så skulle jag att vi skulle prata i 30 minuter. Vi har pratat i 40, ibland nästan upp till 50 minuter.
4:20
På väldigt länge kan man tycka. Eller vad tror du? Vad tycker du? Du som lyssnar? Vad tycker du? Tycker du att vi ska korta ner? Ska vi ha det ännu längre eller är det precis lagom? Det vore ju kul att höra. Nu får man yttra sina åsikter. Skicka till mig? Nej, men seriöst. Så det vore intressant att få den feedbacken. Faktiskt så kan man ju försöka anstränga sig i alla fall. När det gäller att korta ner det så blir det ju att man får vara lite mer medveten kring tiden precis.
4:48
Men jag tycker ju som sagt att vi gör så att vi går rakt in på temat. Det är 01:01, ett viktigt tema.
4:55
Där det är ett tema som vi alla har funderat på, som vi alla har pratat om, som vi alla har reflekterat kring och temat handlar om att döma andra så går det att påpeka någons fel utan att döma. Går det ens att göra det? Och det ska bli så intressant och prata kring det här, för jag vet att det finns så många olika tankar kring detta och vi ska titta på vad Bibeln har att säga. Vi ska titta på vad Jesus själv gjorde och så ska vi försöka liksom lösa den här
frågeformuleringen liksom. Kan vi göra det på det här sättet?
5:30
Precis som jag tycker att den här frågan är som en del andra. Vissa frågor oss tenderar att bli lite så här om man ger ganska enkla svar på. Och kanske är det så att svaret är enkelt, men man kanske inte reflekterat över varför det är på det ena sättet eller det andra. Det är typ som när man säger åt sin unga gör inte det där och så säger de varför inte För att jag säger det ungefär så får.
5:56
Man det eller den här har mamma, varför får du äta glassen efter? Jo, för att jag är vuxen. Det är hemskt.
6:04
Och det och det liksom det förtjänar att det förtjänar mer uppmärksamhet. Att man faktiskt reflekterar och funderar på det. För det här med att döma andra, det påverkar ändå varje dag och för varje dag. Så när man vara i trafiken så går man liksom de andra. Eller? Eller gör man det? Är det att döma ut andra i att säga det där var fel och så vidare. Eller när man sitter och tjurar i en kö och någon håller på för länge i.
6:32
Det man kan säga generellt är att det påverkar dig och det påverkar personen och det påverkar uppfattningen om om dig också. Så det är väldigt.
6:43
Hur du är som person.
6:44
Exakt.
6:45
Och Jesus säger ju i Matteusevangeliet kapitel sju Och det är nog det här som gör ibland att man kan tro att det är så enkelt. Och han säger så här döm inte så blir ni själva inte dömda. Och då är alla överens om att man ska inte döma och det kan man tycka är bra, men man gör det av lite olika skäl. Är man inte troende så kanske man tänker och jag ska inte döma. För vem är jag att säga vad som är rätt och fel? Det finns inte rätt och fel. Är man kristen och hör det här så kanske man tänker jag ska inte döma för att jag minsann inte är bättre än någon annan och så vidare. Vi har liksom olika ingångsvärden och så blir den här frågan. Men om ingen får döma någon annan betyder det att alla får göra vad de vill och det finns inte rätt och fel och så vidare. Så du märker det väl inte? Det är inte riktigt. Jag ser inte att det är komplicerat och svårt, men jag tror att det skulle behöva lite mer filosofi och eftertanke om man säger så.
7:49
Ja, absolut. Och innan vi kastar oss in i det och tänker det finns ju en annan aspekt i det också. Och det är just det här att det kan vara en liten rädsla över vart man är någonstans, kring det här med att döma och inte döma för att det kan ha varit så att man känner sig hemma i kyrkan, har varit känd för att döma och då vill man inte liksom kännas vid det där sättet som det har varit. Och så är man rädd för att säga det minsta lilla för att då får man ju den här liksom. Man slagträ mot dig om du är kristen i kyrkan. Det typiskt att du ska säga någonting, vad du tänker och tycker och de dömande. Så då är man rädd för att möta det där för att det finns ett gammalt sår som man kanske liksom är lite rädd för att riva.
8:30
Vill inte vara den personen, det är den man.
8:32
Är precis och det är lite olika där. Men det ska bli så roligt och jag snackar lite mer om det här så vi sätter igång.
Jag vet inte hur du är som person hemma, men för mig så känner jag ändå att om jag ska gå hela vägen så tycker ändå det är viktigt att i olika situationer ha en person som säger till mig som det faktiskt är. Det här svartvita eller precis så som det är. För ibland, även om man inte i stunden alltid uppskattar det, så är det det som hjälper mig till att förstå min situation, till att förstå mitt tillstånd liksom. Och varför jag säger det här är för att jag tänker tillbaka på när det blev lite traumatiserande besök. Jag hade en traumatiserad besök hos en hudläkare och jag hade ett sår på min mage och jag gick liksom flera gånger och ingen visste riktigt vad det var och.
9:29
Det var en.
9:29
Fläck. Det var en fläck precis och så läkte den ju aldrig. Så det blev så där som en skorpa och så började fjälla och sen så. Började växa med åren och jag hade den där i typ 03:04 år och jag tänkte att det går över liksom. Så är det på mig lite extra. Men det är.
9:45
Väldigt olikt dig att bara säga.
9:48
Att det egentligen är när jag tänker efter. För så fort jag får lite kramp så googla och sen ba jag kommer dö i morgon. Så det var lite skumt. Det är sant faktiskt. Men i alla fall så det jag gjorde var att jag tog tag i det och sen så fick jag en remiss för att ingen visste vad det var och sen så kom jag till en specialist, en hudläkare och kom ihåg, han tittar på det här såret i typ en minut eller några sekunder och så sa han exakt där han var Du har cancer och så var han tyst. Det vet jag bara att det var. Det var som om rummet bara stannade. Var så fruktansvärt jobbigt att höra det där och jag var helt död. Tusen tankar kom samtidigt och jag tänkte Sara, Evelina, hon var bara tre år och där satt du. Hur ska det bli med livet utan alla dessa hemska tankar? Och sen så sa han men det är ingen elakartad utan det är en ganska vanlig hudcancer som många svenskar har för att man solar liksom. Ansvarslös, ansvarslös,
ansvarslös såklart. Och han skrämde mig rejält. Men han gjorde det för att jag skulle förstå mitt tillstånd och hur allvarligt det faktiskt var. Så han lindade inte in det. Han tog inga liksom genvägar. Han försökte inte liksom ha med det, utan han sa som det var och så gav han mig en lösning.
11:12
Och det är så vi vill att det ska vara. Alltså vi vill ju kunna gå till en läkare och så ska läkaren säga som det är och vi vill inte gå till en läkare som säger typ bara amen! Eller som upptäcker att man har en jätte allvarlig sjukdom som man kanske till och med kommer dö av om det inte behandlas och så säg. Och så låter läkaren bli att säga någonting för att inte såra dina känslor. Men jag vill inte att Irena ska tycka att hon är en dålig människa, så jag ska nog inte berätta att hon har fått hudcancer för det går ju bara om bara man vet vad problemet är. Så i ditt fall så gick det att lösa som så. Tyvärr så är det så att för väldigt många så går det inte och därför är det något av det värsta som man kan gå igenom. Men de allra flesta skulle nog hålla med om ändå att jag vill nog ändå veta vad är mitt tillstånd? Och det är det här lite grann som jag tycker att vi går fel och varför Jag tycker att det här kräver lite mer eftertanke. Och det du berättar är en jättebra bild på hur det kan vara. Att gentemot varandra så är det precis så vi agerar. Alltså vi ser en brist hos någon annan som vi älskar, som vi bryr oss om. Men vi låter bli att säga någonting för att inte såra den här människan. Och den här bristen kanske till och med kan vara en brist som påverkar dem i sitt arbetsliv. De kanske blir inte får något eller de får jobb, men de får sluta hela tiden för att de har den här bristen. Eller det kan vara i sina relationer de sårar människor till höger och vänster, men ingen säger någonting. Och så fortsätter det och det där. Det nästan blir nästan för mig. Lite taskigt och göra på det sättet. Sen har vi det här andra om vi ska prata om de här två dikena och så de här som liksom.
12:59
Gillar liksom att.
13:01
Så ska säga till alla, allt och alla så ser vi inte det vi är ute efter. Men någonstans måste vi ändå hitta en balans där det går att liksom vara öppna mot varandra och jag. Och så här Jag säger inte det här för att jag tycker illa om dig eller för att jag vill skada dig utan för att jag vill att du ska få en chans och göra bättring. Så hur hittar man det här och hur funkar det liksom? Och det är det lite grann vi vi skulle behöva djupdyka lite i.
13:30
Absolut. Jag tror jag tror det hela liksom. Den här frågeställningen kommer hjälpa oss att komma fram till ett svar beroende på hur vi ser på Bibeln och hur vi tolkar liksom Bibeln och hur vi tänker kring vad Bibelns budskap är. För jag tror att när man läser den här boken Bibeln som är så gammal, som har så mycket rikedom, som har så många personer som har forskat i den och liksom den är levt genom så många olika granskningar osv. Liksom så finns det liksom tre sätt skulle man kunna säga att se på Bibeln är när du läser den och när du liksom grottar dig i den där ena gruppen. För det finns liksom tre olika. Om jag nu ska hårddra kategorisera. Så den ena gruppen är ju de här personerna som tänker samla med bibeln Guds ord. Det är liksom Guds felfria ord till oss. Det är helt perfekt. Är det liksom så här? Är det bara. Det är ingen som ska ta på det, ingen som ska rubba på det, ingen som ska ändra någonting. Utan det här är det som finns. Där är grupp nummer två. Och de människor som tänker så här Jomen liksom, det är ändå människors ord om Gud. Och visst, det kan ju vara så att Gud har inspirerat oss, men det är ändå människors ord om Gud och därför är det inte helt perfekt. Så därför kan man ju kika lite på vissa områden och tänka men det är ändå människors tankar liksom. Eller människors åsikter.
14:54
Och lika tungt på det här med.
14:56
Precis. Och så har man nummer tre och då är det en liten kombination av den här första gruppen och av den här andra gruppen. Och det är att man liksom kommer fram till samma slutsatser, att vissa delar är helt perfekta, felfria och vissa delar är lite operfekta. Vi kan liksom tveka lite här. Vi kan ju lägga till lite vår tids liksom mindset i det hela och så kommer vi fram till det som är vårt sätt att tänka idag.
15:25
Och den här tredje som du beskriver nu känns lite grann som att den är ganska vanlig om du skulle säga Jag har ingen statistik om det är det vanligaste vilket av de här tre som är det vanligaste, men det är ganska vanligt att inte ha bestämt sig. Är det här Guds ord fullt ut eller är det här människors ord om Gud? Och då plockar man lite åt och tar. Och det kan ju också göra ens bibeltolkning lite ojämn och konsekvent. Ena gången så är man väldigt hård på ett sätt och så någon och självsäker, men på andra så börjar man lita på det och är lite mer flexibel så att säga. Men med hur man gör och hur man läser det här. Och det kan lite grann bli det jag tycker är problematiskt. Men det blir ju också lite att när vi läser bibeln så blir det så att det blir upp till mig själv lite än. Det här är sant, det här är inte sant. Det här vill jag tro på och det här vill jag inte tro på. Det kan vara så nära. Men Gud, Gud älskar mig. Gud älskar alla människor
liksom och det är självklart så är det självklart att Gud älskar mig. Jag är ju så fantastisk och så vidare. Bra jobbat! Gud är det liksom det är det självklart. Och så står det kanske om himlen och då känner man Jesus. Himlen tror vi på. Jag älskar himlen, himlen Underbart. Men sen så läser vi också om helvetet.
16:52
Och det är då. Då är det inte lika kul.
16:54
Nej, då och då blir det inte lika kul. Och det utan och den, den stryker vi, den vill vi liksom inte ha. Kanske så läser vi någonting om vad du tycker om om vårat, mänsklighetens eller mitt sexliv. Men Gud menade säkert inte så. Originaltexten sade någonting annat. Så vi väljer och vrakar lite på vad vi tycker och utifrån de områden där vi vill släppa in vad Gud vill tycka. Och om man ska vara helt ärlig och jag är inte immun mot det, så kommer ju vi med våra förutfattade meningar och vad vi vill att Bibeln ska säga.
17:29
Många gånger, absolut, men så är det verkligen.
17:32
Men men, det här precis som du säger, det här liksom påverkar litegrann.
17:39
Jomen precis, det gör jag och utmaningen med det var lite så här. Men hur ska vi veta vad som är vad? Och om man har den här insatsen liksom? Men man väljer och vrakar lite och ibland är det Gud och ibland är det bara människor, ibland är det bara kultur, ibland är det bara liksom så. Men vem ska få bestämma vad som är vad egentligen? Om det är upp till var och en att bestämma, då blir det ju egentligen att Bibeln tappar sin kraft och blir ganska värdelös egentligen.
18:06
Men så jag vill ju veta att antingen så är bibeln sann och då känner jag att allt man har liksom gett och man har gett sitt liv till det här och så vidare, då känns det värt det. Eller så är det inte sant och då vill jag veta det för att då vill jag lägga av med det för då är det inte intressant längre att att att hålla på med det här för då är det inte Gud som har sagt. Då värdesätter jag Paulus ord eller Jesus ord som vilken annan människa som helst. Men nu gör ju inte jag det utan och då är vårt förhållningssätt är ju att vi är ju de här nummer ett. Vi tror att Bibeln är Guds ord, att den är perfekt och att det Gud vill ha sagt, det har han sagt i i Bibeln och att det är vårat ansvar att berätta hela Bibelns budskap utan att filtrera bort de delar som vi känner oss obekväma med. För annars blir det lite som du berättar det här med annat blir man den här läkaren som har en patient och så säger man sanningen till den. Men så har man en annan patient och för att inte såra den känslor och för att inte göra den ledsen så gör.
19:20
Man så lindar man in.
19:21
Där man är eller så låter man bli helt att säga det här det här är du, Du har råkat riktigt illa ut och så och så blir det ännu värre av det.
19:29
Men precis. Jag tänker tillbaka till det här att vi förhåller oss till om med om man tänker lite till. Svensk lag liksom. Tänk om svensk lag var uppbyggt på det här sättet, att det var lite upp till var och en liksom att bestämma lite vad man tycker är korrekt och inte och korrekt. Så skulle det ju liksom bli helt om det skulle bli helt tokigt liksom kring det. Om man bara fick bestämma vilka lagar som var korrekta eller inte, utan någonstans behöver man förhålla sig till en bok och så behöver man i så fall liksom processa vissa saker som man tycker är svårt i den boken i stället för att liksom plocka bort olika delar.
20:08
Precis. Men då är det bättre att bara säga nej. Men jag tror inte Bibeln är Guds ord och bara ta det åt sidan eller säga men det här och lite på samma sätt som lagen. Jag tänker vara en lydig medborgare och lyda det som står i lagen för att jag tror vi har bestämt att de här ska stifta våra lagar och vi tror att de här lagarna är bra tills någon annan lag kommer. Eller så väljer jag att inte bry mig och jag gör liksom ingen vidare koppling kring det. Men då blir man en brottsling i princip och då vill jag inte följa så att det blir det ena eller det andra. Och att befinna sig i gråzonen kan bli lite, lite problematiskt.
20:58
Och ändå kan man ju se liksom att det finns lite. Men det finns två olika diken så nu bara hårdrar vi extremt varför det ska vara så mycket lättare att kunna liksom ha den här dialogen. Men det finns ju liksom två olika diken kan man säga och det är den ena gruppen som är med, de som är lite dömande. Om man nu ändå får säga det som människor som har gjort det till sitt livs kall liksom. Att peka på andra människors synder och det de gillar är just att analysera hur andra är och hur deras andliga tillstånd är, hur andra mår, hur andra beter sig, hur andra gör i dag liksom. Och de personerna kan oftast påminna om just farisén i Bibeln. Och det är ju människor som är kunniga människor som vet vad som är rätt och korrekt, men som människor också som liksom har totalt oförståelse för andra människors processer eller för andra människors vägar i att Gud håller på att jobba på vissa saker i deras liv och så vidare, utan man vill ha resultatet ganska direkt, så som man anser att man själv kanske har sagt.
22:03
Och jag tror att det är just den typen av personer som kanske också har gjort att vi har kastat ut barnet med badvattnet alltså. David säger Du ska absolut inte det. Det är helt liksom förbjudet att döma någon och vet du, det kom. Vi kom fram till att det faktiskt är det. Men men, det finns ett annat sätt och göra det. Och vi kommer till det vi. Vi håller den här spänningen men att då får vi lite avsmak av det. Så vill vi inte vara. Vi vill inte vara som de här människorna som kastar sten på andra, som bara påpekar andra och andras fel och brister och så vidare. Och det vi vet är ju att Bibeln säger att vi har något som kallas den Helige Ande som är den Helige Ande, som ska överbevisa oss om synd. Det är inte den heliga Anita eller Heliga Anders som ska springa runt och döma, så där har det allt. Precis det ena diket i.
22:58
Det ena diket och sedan har vi det andra diket. Det här precis som du säger på grund av rädslan, på grund av tidigare erfarenhet. På grund av kanske också, om man nu ska vara helt ärlig, att man har sett andra människor fara illa när de här dömande personerna har varit, liksom de varit i gång och gjort saker så att de har skadat människor och sårat människor, så är man i det här diket där man aldrig vågar prata om vad som är rätt och vad som är sant. Man pratar aldrig om synd, man vågar inte ens säga ordet synd utan man säger misstag och så ska man säga. Men alla gör vi det. Vi vet att det alltid blir liksom den dialogen. Och det är just den här motiveringen om att vi absolut inte ska vara dömande och därför är det inte viktigt att prata om just synden. Och det är lite så det finns en viss sanning i det att Jesus säger att vi ska inte döma eller han säger ju faktiskt att vi kan döma, men först så behöver vi plocka bort bjälken i vårt eget öga så att jag kan se klart från mitt eget liv liksom och se hur är jag då och vad har jag för problem? Vad har jag för ljus? Och sen när jag sett det, då kan jag med kärlek och med ödmjukhet faktiskt våga prata med någon annan också. När det finns ett förtroende.
24:11
och där precis det här andra diket och då man liksom sånt som man kallar lite synd, synd. Men att inte döma betyder inte att vi inte längre får kalla synd för synd och det finns en anledning till det. Och då kan man undra men hur ska man förhålla sig? Okej, men det här är två diken. Vi vill inte hamna i diket, vi vill hålla oss mitt på vägen. Och hur gör man då att genom att hålla sig mitt på vägen och då tänker jag så här. Och det här har gett mig jättemycket att förstå hur jag ska förhålla mig till. Det här. Och för mig så blir det väldigt enkelt när jag tänker på det här sättet. Då jämför jag kristen tro. Jag jämför Bibeln med svensk lag.
24:53
Vi var lite inne på det innan det precis.
24:56
Och svensk lag definierar ju vad som är lagligt och vad som är olagligt. Vissa saker får du göra, vissa saker får du inte göra. Man får inte kissa utomhus till exempel.
25:06
Det var faktiskt nytt för mig. Jag hade ingen aning om.
25:08
Det kom aldrig kan man få böter för det? Och det finns olika lagar som man ska följa och och det finns någon som har talat om för oss vad som är rätt och vad som är fel, vad som är lagligt och vad som är olagligt. Sen är det då så här. Sen är det så när vi medborgare och alla medborgare, alla människor i ett samhälle får och bör påpeka vad som är lagligt och vad som är olagligt. Så vi ska inte bara sitta med armarna i kors och låta ondska ske eller brott begås utan att vi reagerar. Vi kan inte göra det. Men i Sverige så finns det ett rättssystem och i svenskt rättssystem så får inte vem som helst fälla en dom. Jag kan inte gå ut på stan och se någon gör begår ett brott och så ska jag döma domare domen över fälla domar på den här personen och nu ska du dömas till två års fängelse för jaha, jag har liksom inte det mandatet utan den som fäller domen. Det är ju en domstol och precis på samma sätt så är det med Bibeln och med den kristna tron att du och jag får och bor i i det under rätt förutsättningar och vi kommer gå in på vilka de förutsättningar påpeka vad som är synd och inte.
Men när vi gjort det så är det inte våran uppgift att döma, det vill säga fälla den här domen. Så med andra ord så ska vi bedöma vad som är rätt och fel, men det är inte våran uppgift att att döma just det.
26:44
Jag tänker det där som kanske många har lite svårt att komma fram liksom till den slutsatsen att det kan bli lite förvirrande. För man ser inte skillnaden mellan att bedöma mellan att liksom stå fast vid vad man anser är rätt och göra och sedan att fälla domen. Så det är väl det som gör det hela lite mer komplext för vissa kanske, Men precis.
27:06
Och för mig så är det just viktigt just de här två sakerna samtidigt. Jag brukar ta den här, men du vet när man ska beställa 111 korv så står man inför massa valmöjligheter och så ska man liksom ta massa beslut. Och för en människa som inte har svårt att ta beslutet så är det jätte veliga människor som är fantasier på en massa andra sätt. Men då blir det väldigt väldigt svårt för man kommer fram till korvkiosken och så vill man beställa en korv och så frågar om det första. Du frågar ju alltid ska du ha kokt eller ska du ha grillat nu? Och då tar man kanske en grillad och då kommer ju nästa fråga för grillat finns ju massa olika smaker. Ska du ha med smak ska det vara? Kan man lite så eller ska du ha en vanlig korv? Ja det samma men jag tar den en vanlig korv. Ska det vara ljust eller mörkt? Bröd ibland så är den superbra. Ska du ha med frön eller utanför? Den är väldigt viktigt och sen kommer det. Ska man ha lite tillbehör då? Hur ska det vara? Ska det vara laxsallad, bostongurka eller bara ketchup? Eller vad ska jag ha på mig och inget av det? Och så kommer man ju till sista steget. Har man fått välja dels som ja och nej frågor ska du ha det här eller det här? Du måste välja liksom. Sen så kommer sista momentet och då är det så här ska du ha ketchup eller senap och då känner jag så här när jag vill ha både och. Jag vill inte ha ketchup eller senap och jag vill ha ketchup och senap för jag tycker det smakar bäst. Och likadant. Det har varit en inte just korv berättelsen, men det har varit en ledstjärna för oss att vi vi vill vara liksom både och. Och det är något vi går och pratar om väldigt mycket i våran kyrka också. Att vi är en både och kyrka. Inte i alla avseenden. Vi är inte
både liksom Gud och djävul. Eller så är inte alla. Men i många avseenden så vill vi vara både och. Till exempel vi vill.
28:59
Men vi tror liksom både på Anden och sen så tror vi på ordet Guds ord. Det liksom det rubbar vi inte. Vi tror på det på himlen, evigheten. Men vi vet om att det också finns ett helvete vi vet om också. Eller vi tror både på att vi vill bli frälsta genom tro utan gärningar och sedan att våra gärningar visar vår tro. Så det är både och.
29:21
Där och precis. Och att det är en annan grej också det här med vi. Vi tror på omvändelse, att människor måste vända, vi behöver vända om. Att vända om är helt enkelt att jag går åt en riktning. Men jag gör 180 graders vändning och så går jag i en annan riktning. Jag gör inte 101 360 graders sväng där man har jag. Jag gick åt helt fel håll och så kom Gud och mötte mig och så gjorde jag en 360 graders sväng. Men då är man ju på väg åt samma håll som man var förut. Men vi tror på omvändelse. Men vi tror också att helgelse är en process, att det inte går på en dag utan det kan vara en livslång process. Så alla de här sakerna och slutligen då, det är det jag vill komma fram till här och vi hela ketchup och korvar och allt det här. Det är att Bibeln pratar om både nåd och sanning är inte bara nåd och inte bara sanning, utan både om nåd och sanning och när man förstår när man får in de här två i sitt system, i sitt tankesätt, då blir det här mycket, mycket lättare och förstå och ta till sig.
30:25
Ja, men jag tycker det är så klockrent för det här med nåd och sanning är lite essensen av vem Jesus är och hur han agerade. Och jag tycker det beskriver också om honom så konkret hur Jesus var i till exempel Johannesevangeliet, i Nya Testamentet, i kapitel ett och vers 14, där det talas om att ordet var där liksom från början och ordet blev människa och levde bland oss. Vi såg hans härlighet, den härlighet som den ende Sonen har fått av sin Fader. Han var full av nåd och sanning. Så Jesus kom inte bara med sanning eller bara med nåd, utan han kom med nåd och sanning. Och sedan några versar senare så står det i Johannesevangeliet som sagt vers är kapitalet och vers 17 att lagen gavs genom Mose. Men genom Jesus Kristus kom nåden och sanningen. Så där är det igen. Det här är både och. Både Guds nåd och både Guds sanning.
31:22
Och vad det som gavs. Det var ju lagen och vi pratade nyss om svensk lag. Men det finns också. I Bibeln finns det också en lag om vad som är rätt och fel. Du ska inte mörda, du ska inte göra de här olika sakerna och också vad du ska göra, inte bara vad du inte ska göra. Och det här blir väldigt viktigt för att om vi bara pratar sanning, då är vi i det ena diket över de här dömande människorna som vi ser som vår huvuduppgift. Vi ska bara tala om hur fel alla gör. Så fort vi ser någon göra fel, då ska vi.
31:50
Tillrättavisa.
31:51
Detta, visa att vi ska tala om det, för då säger vi sanningen som minsann och det är jätteviktigt, men endast sanning utan nåd. Det kommer alltid leda till fördömelse. Människor kommer att känna sig fördömda och evangeliet, de glada nyheterna, det kristna budskapet är ett botemedel mot fördömelse. Fördömelse kommer från djävulen, de han som attackerade, han som vill fördöma det, han som vill anklaga oss. Men evangeliet är botemedlet mot det. Men nåd utan sanning leder oss åt andra hållet. Då leder det till flum. Det blir bara.
32:27
Otydligt.
32:27
Otydligt. Det blir vi blir, det blir ingenting. Vi talar inte om att människan är sjuk och behöver vad och vad som åtgärderna är för att få bort den hära cancer fläcken. Om man tar den liknelsen eller vad det kan vara som är rätt och fel så att folk gör hamnar fel helt enkelt. Och det är inte så kärleksfullt det heller.
32:47
Nej, jag skulle vilja lägga till också. Jag tänker jag själv. Om man endast är i sanning kategorin utan nåd så blir man också självklart ledare till fördömas. Jag håller med dig i det, men vad gör det med dig som person? Jo, det gör att du blir väldigt stolt. Du blir. Du sätter dig på en högre pedistal än alla andra också.
33:08
Och det kan vi prata om lite mer om.
33:10
Men jag ska hålla mig.
33:12
För lite vad det handlar om. En fråga som jag ställer mig. Då är det en sak. I teorin är det ketchup och senap. Det är nåd och sanning. Det är inte det ena eller det andra. Vi måste få både och. Men hur ser det ut i teorin och eller i praktiken? Och lite det där du inledde med att går det att påpeka någon annans fel utan att döma den personen? Eller är det liksom två saker som strider emot varandra?
33:40
Och jag tycker att det bästa exemplet som vi kan ta fram i den här är i det här samtalet. Samtalet är ju Jesus själv såklart. Alltid inte, men han får ju bli liksom vårt ultimata exempel. Och det finns ju en händelse som många plockar fram från faktiskt egentligen båda diken. Men det finns en både och sanning i den här storyn.
34:01
Och båda tar fram den här. Ja, och så vill jag lyfta fram City. Två saker som hände samtidigt. Men den ena vill lyfta fram det ena och det andra vill lyfta fram denna precis.
34:11
Men den den ultimata sanningen är både och. Där. Men i Johannesevangeliet, i kapitel åtta och från vers 1 till 11 så kan man läsa en händelse där Jesus är bland folk och han sitter och sätter sig ner där och undervisar dem. Och sen så kommer de skriftlärda och fariséerna med en kvinna släpandes mot Jesus inför den här folksamlingen och vad de har gjort med denna kvinnan är att de har tagit henne på bar gärning när hon hade sex med en annan man som inte var hennes man. Så de skickade såg när de hade själva akten och när de satte igång där så bad han. Nu fick vi dig liksom mitt i synden. När du höll på så släppte de ut henne. Förnedra henne på det här sättet och så säger de till Jesus. Mose lag säger att sådana ska stenas. Vad anser du? Här kommer de med den här sanningen och lagen säger till oss att det som hon har gjort är fel och lagen säger till oss att vi ska döma henne och det är det som är det sanna, att hon ska stenas. Så vad säger du liksom? Jag vet, Men händelsen där att Jesus fortsätter och tittar ner, han böjer sig ner och så skriver han på marken med med fingret. Och ändå så kräver de ett svar av Jesus och bara du liksom. Nu vill vi att du ska stå upp för vad du faktiskt tror på. Är du för eller är Du hävdar i princip lite så. Och så säger han de här berömda orden att den av er som är utan synd ska kasta den första stenen på han och sen så beger han sig ner igen, fortsätter skriva på marken och så hör han hur ännu en sten efter sten bara droppas av och de äldsta liksom går först. Och till sist så är det bara kvinnan som är kvar där och så står hon framför Jesus och så säger han de här orden till henne och då tittar han upp på henne och så säger en kvinna Vart tog de vägen? Var det ingen som dömde dig? Och så svarar hon Nej, Herre, svara hon. Då sade Jesus Jag tänker inte heller döma dig. Gå nu, men synda inte mer. Så här så ser vi andra kategorin där Jesus visar nåd. Men det stannar inte bara att han visar nåd, utan han säger något annat också till henne. Och han säger den här sanningen till henne Gå och synda inte mer.
36:23
Och precis, det är just de här två sakerna de olika grupperna i de olika dikena lyfter fram. Den ena vill lyfta fram att Jesus sade Gå, jag dömer inte dig, Jesus dömer aldrig och de andra vill lyfta sig. Men han sade till henne Gå och synda inte mer! Och då kan man ställa några frågor kring den här texten. Och den första frågan som jag tänkte på, det är för Jesus. Jag tänker inte heller döma dig och då är frågan var vad domen i det här fallet var, vad som var domen i det. Och det tänker jag att domen i det hade varit att hon skulle stenas till döds. Och i vårt fall när vi dömer en annan person så kan till exempel vara att vi extra den personen. Det kan vara att de inte får vara med i kyrkan längre.
37:05
Det kan vara avstånd.
37:06
Man tar, avstånd de inte längre är välkomna. Det kan till och med vara att man dömer dem så pass mycket att man börjar gå och skvallra om det. Personen pratar bakom ryggen och berättar alltså vad den här har gjort och så vidare. Så som det är.
37:18
I kyrkan gör vi aldrig det på det sättet. I kyrkan gör vi så här. Du, vi borde verkligen be för XXX för att jag har sett att han har problem med det där. Det är vi.
37:27
Det blir en bön. Jag håller med om att det är okej. Men i kyrkan gör vi också det här med att vi faktiskt pratar bakom ryggen. Och det är något, det var det. Men precis utan att du behöver en bön, utan faktiskt att bara du, tycker inte du att det hon har gjort nu är bra och så blir det inget av det. Liksom inget så här, men inte det som är poängen här. Men men att fällande dom innebär att det får konsekvenser som jag ser någon kryssa utan utanför så har förstått att en böter på det till 500 spänn eller vad det att att jag dömer den människan betyder att jag går fram till den människan och skriver en bot och säger nu du, nu ska du betala 500 kr och det kan jag inte göra. Vi kommer gå in på lite mer på varför jag inte kan kan göra det. Men den andra frågan är, påpekade Jesus, att hon hade syndat? Och svaret på det skulle jag säga ja, men det gjorde han. Fan ska ju gå och synda inte mer. Du ser, det hon gjorde var en synd enligt Jesus, så han får med båda dessa två. Och sen det tredje. Då visade Gud kärlek. Alltså Jesus visade hans kärlek och nåd och då skulle jag vilja säga ja till 100 % för han stod upp för henne inför alla och han förlät henne det hon hade gjort. Och det är just det här att de både.
38:45
Och Exakt.
38:46
Jesus sa sanningen. Det här var inte bra, Du kan bättre, men gå och synda inte mer. Gå och gör inte det här mer. Och Jesus vet att det här är en process.
38:59
Ja, verkligen. Och om man skulle sammanfatta det här, vad var det Jesus gjorde redan efter åtta för henne? Jo, han gick och gav sitt liv för den här kvinnan lika mycket som han gjorde det. För mig och för dig och för alla de andra rättfärdiga som ansåg sig vara rättfärdiga i sig själva även för dem dog Jesus.
39:16
Och precis om man skulle sammanfatta men hur ska du och jag förhålla oss till det här? Men ska vi gå dit och påpeka någons synder och utan att dömas? Ska vi döma? Ska vi bara låta alla göra vad de vill? Ska vi lita på ett svenskt osjälviskt sätt? Säga nej, men vem är jag att döma någon? Alla får göra precis vad de vill. Du får gå med din cancer om du vill. Jag ska inte säga att det där är rätt eller fel. Eller rätt och fel ska man göra, men att det är bra eller dåligt att du har det och inte påpekar det. Då skulle jag vilja säga så här. Sammanfattar det med det här att du och jag som kristna är kallade att älska människor. Sanslöst och att säga sanningen, alltså älska sanslöst och säga sanningen när vi gör dem i den ordningen. För det är just det som händer här, att det i den ordningen det sägs att nåd och sanning inte sanning och nåd inte först ska säga sanningen som ska lindra synd om dig och ta hand om det, utan först ska älska för så ska stå upp. Det var det Jesus gjorde. Han stod upp för henne, han dog på henne, på för henne, på korset. Därefter kunde han säga sanningen. När han hade stått upp för henne och visat henne nåd och kärlek.
40:26
Ja, exakt vad det då? Man är liksom på något sätt kvalificerad eller har någon slags rätt till att faktiskt gå fram till en person och säga du, jag ser att i det här, på vilket sätt kan liksom jag vara din vän och hjälpa dig i detta? Eller liksom adressera vissa saker och så vidare. Men det är verkligen först när, inte bara när man själv känner nämen jag är snäll och jag har visat kärlek liksom utan att det ska vara ömsesidigt. Den personen ska känna Sara, du älskar mig genuint, du bryr dig om mig genuint. Du stått upp för mig även när jag har varit svag eller även när jag liksom har sjabblat bort det. Så har du varit min vän och en sån vän. Jag lovar dig har du en sådan vän? Då är du öppen i ditt hjärta för att du sa Jag vet att jag verkligen har gjort bort mig rejält. Jag vet att jag har problem med det här. Jag vet att jag synd med det här, men stå med mig i detta, jag söker hjälp. Eller jag vill bättras eller jag vill liksom åtgärda det här. Då blir det aldrig ett problem. Jag tror problemet blir just när det är människor som inte känner någon, där man fullständigt inte lägger en enda energi i form av omtanke och kärlek. Att man är utgivande, att man investerar tid i den människan utan det enda man vill föra fram är sin sak. Du ser synd hos någon annan och det kickar igång någonting hos dig. Du tycker det är härligt att adressera hos någon annan.
41:46
Peta i någon annans sår och diskutera det där. Du säger ju det här om att älska, älska, sanslöst och säga sanningen och att säga sanningen i det här fallet är inte att döma. För att döma är att ge den här situationen konsekvenser. Det vill säga jaha, jag älskar dig, jag har älskat dig och gjort saker för dig och nu ser jag sanningen. Men bara säg det på grund av att det du har gjort så är det bannad nu från den här platsen alltså. Så även när vi säger sanningen så ska vi inte döma för den slutgiltiga domen. Vi har bara en domare och det är våran fader i himlen. Det är han som kommer döma allt levande och vi kan inte göra det och det kommer vi prata lite mer om i nästa avsnitt och det som varför kan man inte döma? Vad är det som gör att man inte kan det så att vi inte får vara där för att du kan inte på nytt acceptera det.
42:48
Det ska vi prata lite mer om så kan vi avrunda på det här sättet. Och jag hoppas att du fick med dig ganska mycket här utifrån den här berättelsen om Jesus och den här kvinnan och jag vill lägga till.
43:02
Men det vore väldigt spännande för jag, jag är ju intresserad av att reflektera kring det här så jag är intresserad av att höra vad du som lyssnar, tycker och tänker kring det här. Har det här varit en ögonöppnare? Håller du med? Håller du inte med? Finns det andra perspektiv som jag och Elena kan lära oss av så skriv till oss och du hittar oss på Tro och Livsstil på Instagram kontot.
43:24
Yes, där är vi som mest aktiva så skicka där och så dela gärna också avsnittet om du känner samma du. Det här var riktigt bra, liksom första avsnitt i det här temat av två avsnitt, så lyssna gärna på det och dela med dig. Och om det är så att jag lyssnat på oss ett tag men inte har skrivit nån recension så får du gärna göra det, för det tror jag på. Den kommer må bra av att få lite av kärnan.
43:50
Har podcaster appen.
43:51
Ja det är.
43:53
Super om man säger så så får vi tacka för den här gången och så syns vi igen om en vecka.
43:57
Jag vill ta hand om dig hela.